۱۵:۲۵ ۱۴۰۳/۰۸/۰۲

نوشیدن چای استخوان‌ها را تهدید می‌کند؟

نوشیدن چای در سراسر جهان محبوبیت خاصی دارد اما در کشور ما نسبت به سایر نوشیدنی‌ها بیشتر مصرف می‌شود و محققان بسیاری اثرات منفی قهوه با توجه به کافئین موجود در آن را در ارتباط با پوکی استخوان مورد بررسی قرار داده‌اند اما درباره ارتباط چای با پوکی استخوان کمتر بررسی شده است.
نوشیدن چای استخوان‌ها را تهدید می‌کند؟
کد خبر:۵۹۵۲

به گزارش اقتصاد معاصر؛ تراکم معدنی استخوان در ارزیابی پوکی‌ استخوانی و شکستگی‌های مرتبط نقش مهمی دارد. پوکی استخوان یا کاهش تراکم استخوان تهدید مهمی در سلامت افراد و به ویژه زنان مسن است که باید به پیشگیری و درمان آن توجه کرد.

 

سبک زندگی افراد و البته مواد غذایی که استفاده می‌کنند نیز در روند ابتلا به پوکی استخوان بسیار اهمیت دارد. قهوه و چای، مهمترین نوشیدنی‌ها در سراسر جهان محسوب می‌شوند. بررسی‌های زیادی بر روی اثرات قهوه و تاثیر آن بر روی پوکی استخوان انجام شده اما نتایج بررسی بر روی چای کمتر بوده و نشان داده است که در افزایش تراکم استخوان تاثیر دارد.

 

تاثیر مصرف چای بر تراکم استخوان

نوشیدن چای می‌تواند در کاهش ابتلا به پوکی استخوان و در نتیجه شکستگی‌های مرتبط با آن موثر باشد. نوشیدن چای با کاهش ۳۰ درصدی شکستگی در زنان و مردان سالمند بالای ۵۰ سال در ارتباط است. با توجه به مصرف زیاد این نوشیدنی در کشور ما لازم است که در این مورد بررسی‌های بیشتری انجام شود.

 

نتایج بررسی بر روی افراد مصرف‌کننده چهار فنجان یا کمتر و یا بیشتر چای نشان داد که تغییر در میانگین تراکم استخوانی در اعضای بدن آنان مشهود است و افزایش تراکم استخوان در افرادی که چای مصرف کرده بودند با افراد دیگر متفاوت بود و شیوع پوکی استخوان در افرادی که چای مصرف می‌کردند، کمتر بود.

 

نتایج نشان داد افرادی که چای بیشتری مصرف کردند با افزایش تراکم معدنی استخوانی نسبت به افرادی که چای مصرف نکردند مواجه شدند.

 

درمان‌های غیر دارویی

امروزه پوکی استخوان معضل بهداشتی مهمی محسوب می‌شود و شیوع این بیماری با افزایش سن رو به افزایش است و افراد متخصص درباره راهکارهای مفید برای تشخیص و درمان این بیماری، پیشنهادهایی متعددی ارائه کردند که می‌تواند درمان دارویی یا غیردارویی باشد.

 

درمان غیر دارویی مانند ورزش، رژیم‌ غذایی مناسب، اجتناب از مصرف سیگار و الکل همچنین پیشگیری از زمین خوردن و درمان بیماری‌های دیگر است؛ ورزش می‌تواند شامل پیاده‌روی، دویدن، تنیس، وزنه‌برداری و ورزش‌های مشابه باشد.

 

رژیم غذایی شامل مصرف مناسب کالری برای جلوگیری از سوءتغذیه، دریافت ویتامین دی مناسب و مصرف کافی لبنیات در همه سنین و مصرف مکمل کلسیم در افراد مسن و زنان یائسه است که این افراد باید برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان آن را در نظر داشته باشند./ ایسنا

 

 

ارسال نظرات